Partnercase: Tuve Bygg och Oddwork

Charles Sinclair

CEO & Head of Employer Branding Oddwork

Charlie är Head of Employer Branding och en av Oddworks grundare. Utöver att kasta sig från flygplan och surfa stora vågor är han ansvarig för Oddworks varumärkesarbete och leder utvecklingen av Oddworks affärsområde Employer Branding.

Partnercase: Tuve Bygg och Oddwork

Huvudområde: Employer Branding
Publicerat: 2017-11-06
Tillbaka

HR-chefen: ”Har vi råd att inte arbeta med vårt employer brand?” Tuve Bygg har som målsättning att mer än fördubbla sin omsättning innan 2020. Till följd av den hårda konkurrensen i byggbranschen kände ledningen att det var dags att ta tag i sitt arbetsgivarvarumärke på riktigt.

När Marie Hansson våren 2016 tillträdde som HR-chef för Tuve Bygg, en av Göteborgsregionens stora byggentreprenörer, kom hon till ett företag i förändring. Drygt ett år tidigare hade bolaget tagit in nya ägare och kort därefter anställt Pekka Merta som ny VD.

Pekka_och_Marie

Tuve Byggs VD Pekka Merta och HR-Chef Marie Hansson.

– Jag hade inte så bra koll på Tuve innan jag började här, säger Marie. Det var inget bolag jag aktivt hade tänkt att jag skulle arbeta för, men när jag träffade Pekka och kände hans engagemang blev jag övertygad om att jag skulle trivas.

Vid det laget hade Tuve Bygg, till följd av den hårda konkurrensen inom byggbranschen, tappat 30 av sina anställda till konkurrenter.

– Vi frågade oss själva: ”Hur behåller vi våra medarbetare samtidigt som vi lockar de absolut bästa?” Vi kom fram till att det inte räcker med hög lön, vi måste samtidigt kommunicera vår fantastiska företagskultur och hur högt vi värdesätter våra medarbetare.

Konsten att kommunicera sitt arbetsgivarvarumärke
I slutet av 2016 kom Marie i kontakt med Oddwork. I ett möte med fokus på employer branding fick hon höra hur Tuve Bygg genom sociala medier kunde kommunicera och utveckla sitt arbetsgivarvarumärke.

– Oddwork sålde in sig på två minuter hos mig. De var helt nytänkande och stod så långt från byggbranschens konservativa tänk. De förklarade på ett konkret sätt, med förankring i siffror och forskning, hur vi kunde nå ut i bruset och i förlängningen attrahera nya medarbetare.

Kort därefter bestämde sig Tuve Bygg för att tillsammans med Oddwork förstärka sitt employer brand. Oddwork gjorde flertalet intervjuer och workshops med en grupp anställda på Tuve Bygg och skapade sedan en skräddarsydd kommunikationsplan för bolagets sociala medier.

TuveBygg

Tuve Byggs employer brandinggrupp. Från vänster: Projekteringsledare Jessica Jonasson, VD Pekka Merta, Entreprenadingenjör Josefine Häll, Entreprenadingenjör Anton Oscarsson, HR-Chef Marie Hansson och Platschef Tommy Stormfeldt.

Fokusera på medarbetarna
Första steget var att registrera en ny Facebooksida med fokus på att visa upp företagets medarbetare, snarare än byggprojekten. I ett pilotprojekt skapade och publicerade Oddwork fyra uppdateringar för Tuve Bygg.

– Det blev nästan direkt en succé. Vi gick från att inte ens finnas på några sociala medier till att snabbt komma upp i nästan 1000 följare på Facebook. Den första uppdateringen publicerades i slutet av december och handlade om vår nya tradition: Pepparkakshustävling! Klädkoden var fula jultröjor och i team fick medarbetarna skapa sin egen tolkning av hur ett ”Pekkakakhus” kunde se ut. Byggsatsen bestod av pepparkakor, glasyr och såklart godisdekor! Oddwork skrev en underhållande text som lyfte fram våra anställda och laddade bland annat upp en bild på det vinnande ”Pekkakakshuset”, namngivet efter vår VD Pekka.

Facebookuppdateringen fick 11 delningar, över 200 gillamarkeringar och spreds till tusentals personer i Tuve Byggs målgrupper. Samtidigt fick Marie kontinuerligt rapporter på utvecklingen av följare, interaktioner och hur länge folk tittade på videouppdateringarna.

– Resultaten har varit nästan överväldigande. Sedan ett år tillbaka har vi anställt över 100 nya Tuve Byggare! Flera av dem sa under anställningsintervjuerna att de följer oss på Facebook och att vi verkade ha en bra företagskultur, vilket lockade dem att söka.

Marie fortsätter:

– Vi har även märkt en positiv förändring internt. Många av våra anställda har gillat och delat inläggen. Genom att börja arbeta med vårt employer brand har vi skapat en starkare gemenskap där våra anställda visar en större stolthet över att jobba på företaget. Två av våra anställda som jobbat här i 20 år säger att det aldrig varit roligare än nu att tillhöra Tuve Bygg. Det är ju jättekul att höra!

Har inte gått obemärkt förbi
Den starka närvaron i sociala medier har inte heller gått obemärkt förbi hos Tuve Byggs branschkollegor.

– Vi har använt oss av en hashtag som säger: ”#allavilljobbapåtuvebygg”, och en kollega i branschen ringde och frågade: ”Varför vill alla jobba hos er, egentligen?” Det känns som att vi blir uppmärksammade på ett annat sätt idag.

TuveBygg_Gruppbild

Tuve Bygg och Oddwork samarbetar för att utveckla företagets employer brand.

Nu, snart ett år senare, är Marie fortfarande lika nöjd med samarbetet.

– Vi har valt att förlänga med Oddwork. Men trots att jag är helnöjd och att vi redan från start sett en positiv utveckling så finns det fortfarande några som tvivlar. Vissa medarbetare känner ”Vad tjänar vi på det här, vi ska ju bygga hus”. Och det är ju så klart också en ekonomisk fråga. Men Tuvegruppen har som mål att gå från 1,2 miljarder i omsättning till 3 miljarder kronor 2020, och i det arbetet är rekrytering av kompetent personal en oerhört viktig fråga. För mig handlar den ekonomiska frågan snarare om vi har råd att inte satsa på employer branding.

Efter bästa förmåga,

Charles Sinclair
CEO & Head of Employer Branding
Oddwork

odd Insights : Employer Branding

Employer Branding

Partnercase: Wint och Oddwork

Läs mer

Employer Branding

SEB:s Greenhouse väljer Oddwork som nationell employer brandingpartner

Läs mer

Employer Branding

Oddwork lanserar mobilspel

Läs mer