Oddwork Insight: Partnercase Sector Alarm och Oddwork

Johanna Kurzwelly

Copywriter Oddwork

Johanna är Copywriter på Oddwork. Med en bakgrund från Handelshögskolan i Göteborg och den svenska startupscenen är hon en del av Oddworks employer brandingteam med ansvar för att kommunicera vad som händer i Oddworks och våra partners världar.

Partnercase: Sector Alarm och Oddwork

Huvudområde: Employer Branding
Publicerat: 2017-08-22
Tillbaka

Sector Alarm kände själva att de hade en fantastisk arbetsplats. Utmaningen var att budskapet inte nådde ut till resten av världen. Sedan träffade de Oddwork.

För drygt två år sedan bestämde sig Sector Alarm för att börja arbeta med att utveckla sitt arbetsgivarvarumärke, även kallat employer branding. De satte sig ner och konkretiserade vad företaget stod för.

– Vi visste vilka vi var och vilka vi ville vara, säger Jessica Overgaard, Recruitment- & Talent Manager på Sector Alarm. Vi upplevde dock att vi inte fick ut budskapet till någon utanför våra dörrar. Den utmaningen diskuterade vi ofta internt: hur kommunicerar vi ut vår starka företagskultur till resten av världen?

EBGruppen_Sector_Utomhus
Sector Alarms employer brandinggrupp. Från vänster: HR Manager Karin Hallberg, Recruitment- & Talent Manager Jessica Overgaard, Marketing Coordinator Sofie Haraldsson och Operational Excellence Manager Johan Olofsson.

Oddwork kom in i bilden
Sector Alarm bestämde sig för att ta hjälp utifrån med arbetet kring företagets employer branding. De vände sig till Oddwork, initialt för att få inspiration.

–  Personligen ställde jag mig frågande i början. Jag tänkte: ”Employer branding är väl ingen raketforskning, precis.” Men att nå ut som företag, för att kunna attrahera rätt sorts personal, är något som visat sig vara komplicerat, säger Marketing Coordinator Sofie Haraldsson.

Jessica Overgaard fortsätter:

– Vi träffade ganska många externa partners i syfte att lära oss mer om employer branding. Men när vi träffade Oddwork kände vi faktiskt: ”Wow, vilket brinnande engagemang och kompetens.” Inte bara i de tekniska lösningarna men också kunskapen om hur man kommunicerar på rätt sätt. Det tog oss lite med storm. De visste hur vi skulle aktivera vår employer branding. Det var vad som gjorde att vi började samarbeta inom kommunikation i sociala medier.

Gruppbild_OddworkSector_Inomhus
Sector Alarm och Oddwork. Från vänster: Karin Hallberg, Oddworkmannen (kanske vår VD Charlie Sinclair), Jessica Overgaard, Sector Alarms maskot Big Hairy Goal, Johan Olofsson och Sofie Haraldsson.

Attrahera talang genom employer branding
Sedan Oddwork startade har företagets kärnverksamhet kretsat kring att matcha talanger med företag över Sverige. Oddworks VD Charles Sinclair förklarar hur det hänger ihop med employer branding.

– Hela Oddworks verksamhet bygger på att vi lyckas attrahera rätt sorts människor till de tjänster vi får möjlighet att rekrytera till. Det gör employer branding till den mest centrala delen av hela vårt varumärke: att skapa ett employer brand som gör att duktiga människor vill söka sig till nästa karriäräventyr genom just Oddwork. Employer branding ligger i vårt DNA och har gjort det från start.

Trots att rekryteringsbranschen är väldigt konkurrensutsatt har Oddwork lyckats befästa sin position som ett företag att räkna med.

– Idag är Oddwork ett snabbt växande rekryteringsbolag i Sverige. Det är såklart jättekul men det är också en direkt effekt av vårt eget fokuserade arbete på Oddworks employer branding, berättar Oddworks Talangchef Poyan Karimi. Vi är väldigt måna om att alltid vara öppna och visa vår värld och vår kultur, samtidigt som vi berättar om alla de möjligheter som finns hos oss. Efter tusentals intervjuer med våra Oddworktalanger vet vi precis vad, hur och varför dagens talanger söker sig till nästa karriäräventyr. Nu får vi möjlighet att dela med oss av våra kunskaper och erfarenheter till våra partners.

När det kommer till samarbetet med Sector Alarm har Charles Sinclair bara positiva saker att säga.

– Det är otroligt spännande eftersom de är så proaktiva inom sin employer branding. Tillsammans har vi sett vilken utveckling som har skapats på Sector Alarm.

Nöjda partners
Inte bara Charles Sinclair är nöjd med samarbetet kring Sector Alarms employer branding.

– Vi märker att fler och fler numera har en mycket mer positiv bild av oss som arbetsgivare. Det ser vi också i våra undersökningar. Tidigare har kandidaterna mest varit ute efter själva tjänsten, nu är de ute efter att arbeta för Sector Alarm, säger Jessica Overgaard.

Sector Alarms HR Manager Karin Hallberg är också mycket nöjd:

– Oddwork tänker utanför boxen och är ständigt på tårna. Exempelvis är de den första leverantören som skickat rapporter på arbetet innan vi ens hunnit fråga om det. Även analyserna vi får på hur vår kommunikation mottas och presterar gillar vi verkligen. Vi har blivit överraskade gång på gång. Oddwork har blivit det bollplank vi behövde. De såg vår potential, och har fått oss att växa.

Sector Alarms Operational Excellence Manager Johan Olofsson håller med:

– Oddwork har verkligen hjälpt oss att ta vårt arbete med employer branding till nästa nivå. De har både utmanat och aktiverat oss. Idag ser vi resultaten av det här arbetet där vi har blivit en mycket mer attraktiv arbetsgivare bland de kandidater vi är intresserade av att attrahera.

Vilka företag tror ni skulle finna ett värde i att kommunicera employer branding i sociala medier på samma sätt som Sector Alarm har gjort i samarbete med Oddwork?

– Jag skulle säga alla företag. Slutar man att jobba med sitt employer brand så kommer man att tappa väldigt fort. Vi är övertygade om att det är människor som skapar framgångsrika företag. Och rätt människor attraherar du ju genom din kultur. Om man inte kommunicerar sin kultur kommer någon annan att göra det och attrahera de här personerna istället. Här har Oddwork varit unika med att hjälpa oss att aktivera vår employer branding i sociala medier och givit oss möjlighet att kommunicera ut vår starka företagskultur till världen. Employer branding borde vara där man satsar som allra mest, avslutar Jessica Overgaard.

Oddworks VD Charles Sinclair håller med.

– Talangmarknaden har utvecklats och ser idag helt annorlunda ut än vad den gjorde för bara några år sedan. De värden dagens talanger värderar mest hos en potentiell arbetsgivare, och hur de söker efter dem skiljer sig från tidigare år. De företag som har en ambition att attrahera dagens talanger behöver följa med i den här spännande utvecklingen, och det gör man bäst genom employer branding.

Johanna Kurzwelly
Copywriter
Oddwork

Klicka här för att komma i kontakt med Oddworks employer brandingteam.

PS. Enligt Oddworks filosofi bygger framgångsrik employer branding på tre tydligt definierade delar. Nyfiken på vilka? Spana in hur Oddwork arbetar med employer branding här.

odd Insights : Employer Branding

Employer Branding

Partnercase: Wint och Oddwork

Läs mer

Employer Branding

SEB:s Greenhouse väljer Oddwork som nationell employer brandingpartner

Läs mer

Employer Branding

Partnercase: Tuve Bygg och Oddwork

Läs mer