Oddwork Insight: Framtiden är employer branding

Charles Sinclair

CEO & Head of Employer Branding Oddwork

Charlie är Head of Employer Branding och en av Oddworks grundare. Utöver att kasta sig från flygplan och surfa stora vågor är han ansvarig för Oddworks varumärkesarbete och leder utvecklingen av Oddworks affärsområde Employer Branding.

Framtiden är employer branding

Huvudområde: Employer Branding
Publicerat: 2017-06-21
Tillbaka

Företagsledare grubblar över hur de ska möta den nya generationen av arbetssökande talanger. Oddworks VD Charles Sinclair förklarar varför employer branding är svaret.

Jag stiger in i Wonderland, ett av Oddworks arbetsrum, lätt exalterad över rapporten jag håller i min hand. Det är torsdag den 23/3 2017. Vårsolen skiner in genom fönstret och lyser mot en av illustrationerna som är uppmålad på en av väggarna – ett motiv hämtat från Lewis Carrolls klassiker Alice in Wonderland. Alice kikar upp mot trädtopparna och frågar den flinande Cheshirekatten: ”Have I gone mad?” Katten låter Alice förstå att så är fallet. ”But I’ll tell you a secret”, säger han. ”All the best people are.” De flesta Oddworkers kunde nog för ett år sedan relatera till Alices situation.

wonderland

Efter tusentals intervjuer med arbetssökande talanger hade vi på Oddwork börjat se ett mönster: den yngre generationens talanger verkade skilja sig diametralt från den äldre generationen. Ute på företagen pratade arbetsgivarna om ingångslöner och karriärtrappor. Talangerna, å andra sidan, talade sällan om detta – istället strävade de främst efter personlig utveckling och social gemenskap på jobbet.

Oddworks ledningsgrupp bestämde då att vi inte längre skulle fokusera på att matcha talanger med karriärmöjligheter enbart genom rekryteringsarbete. Vi skulle parallellt också utvecklas mot att bli ett employer brandingbolag och därigenom hjälpa arbetsgivare att både behålla nuvarande och inte minst attrahera de nya medarbetare man söker till sig. När nyheten presenterades för samtliga Oddworkers tänkte troligen flera, likt Alice: ”Have we gone mad?” 

Den nya generationen – Livskarriäristerna
Rapporten i min hand, Västsvenska Handelskammarens nypublicerade undersökning ”Livskarriäristerna – om millenniegenerationen på arbetsplatsen”, bevisade att vi inte hade varit galna. Rapporten fastslår att 20-34-åringar, även kallade ”millenniegenerationen”, har helt andra förväntningar på sin arbetsgivare än deras äldre motsvarighet. Undersökningen blev så uppmärksammad att TV4 bjöd in rapportförfattaren Stina Olén till Nyhetsmorgon. Som en länk mellan svenskt näringsliv och dagens unga talanger bjöds Oddwork in för att ge vår syn på vad företag måste göra för att locka den nya generationen av talanger. Vår Talangchef Poyan Karimi förklarade på ett bra sätt att vårt svar idag är enkelt: employer branding.

Se klippet ”Livskarriär istället för jobbkarriär” som sändes i TV4 Nyhetsmorgon fredagen 24 mars 2017 (5:13 min) nedan:

”Employer branding? Vad tusan är det?”
Vi på Oddwork ser på termen ”employer brand” som en engelsk variant av svenskans ”arbetsgivarvarumärke”. Employer branding handlar alltså om hur ett företag uppfattas som arbetsplats och arbetsgivare av nuvarande, tidigare och framtida anställda.

Likt ett konsumentvarumärke innehåller ett företags employer brand ett flertal egenskaper och associationer. Det bör därför ligga i alla företags intresse att dessa egenskaper och associationer attraherar rätt sorts talanger så att företaget i förlängningen både lockar och bibehåller de personer som passar bäst hos just dem. Faktum är att det amerikanska HR-bolaget Career Arcs undersökning ”Employer Brand Study” visar att 75 % av jobbsökande talanger idag noggrant researchar ett bolags employer brand och företagskultur innan de  söker en ledig tjänst. Med andra ord ett arbete som görs innan talangen ens tar kontakt.

Beslutsfattare på företagen frågor oss dagligen varför talanger många gånger inte längre söker till deras lediga tjänster i samma omfattning: ”Vill de ha saccosäckar på kontoret? Dricker vi fel kaffe, eller vad är grejen?” Idag svarar vi: ”Hur ser ert employer brand ut?”

Resan inom employer branding börjar nu
Tyvärr finns det ännu ingen magisk dryck som gör att man vaknar upp med ett starkt och levande employer brand (Oddworks forskarteam jobbar dock hårt på att utveckla en sådan dryck). Att utveckla sitt arbetsgivarvarumärke är ett långsiktigt arbete. Det är inte så enkelt som att bara köpa in färgglada saccosäckar, även om förändringar i kontorsmiljön ibland kan vara en värdefull del i employer brandingarbetet. Inte heller är det alltid så enkelt som att införa flexibla arbetstider för att möta dagens talangers förväntan på större balans mellan jobb och fritid. Tvärtom krävs det ett mångfacetterat arbete, där många sammanvävda delar måste samverka.

Det senaste årets arbete inom employer branding, tillsammans med Oddworks erfarenhet inom rekrytering, har hjälpt oss att identifiera tydliga områden där de flesta företag ser sina största utmaningar. Det är i dessa områden man måste börja arbeta för att utveckla sitt employer brand.

Vi på Oddwork är glada över att kunna vara en länk mellan näringslivet och den unga generation vi själva är en del av. Vi ser även fram emot att fortsätta utveckla svenska företags arbetsgivarvarumärken och företagskulturer. För en sak är säker: vi är nu alla en del av det äventyr vi kallar employer branding.

Efter bästa förmåga,

Charles Sinclair
CEO & Head of Employer Branding
Oddwork

Klicka här för kontakt med Charlie.

Just det. Denna text är en del i Oddwork Insights – en plattform där vi kommer att publicera de insikter vi tar med oss från vår värld bland drivna talanger på dagens talangmarknad, spännande företagskulturer, Oddworks extremsportsatleter och andra äventyr. Vi hoppas att Insights kommer kunna bidra med intressanta insikter, eller kanske till och med inspiration. För om det är något vi tror på så är det att världen blir en bättre plats om vi alla får möjlighet att sprida mer kärlek och kunskap till varandra.

 

odd Insights : Employer Branding

Employer Branding

Partnercase: Wint och Oddwork

Läs mer

Employer Branding

SEB:s Greenhouse väljer Oddwork som nationell employer brandingpartner

Läs mer

Employer Branding

Partnercase: Tuve Bygg och Oddwork

Läs mer