Partnercase: Gina Tricot och Oddwork
"Den stora prövningen för oss ligger i att bevara och utveckla vår kultur i takt med att företaget fortsätter expandera."

Charles Sinclair

CEO & Head of Employer Branding Oddwork

Charlie är Head of Employer Branding och en av Oddworks grundare. Utöver att kasta sig från flygplan och surfa stora vågor är han ansvarig för Oddworks varumärkesarbete och leder utvecklingen av Oddworks affärsområde Employer Branding.

Partnercase: Gina Tricot och Oddwork

Huvudområde: Employer Branding
Publicerat: 2019-03-08
Tillbaka

Gina Tricot, grundat 1997, har under åren vuxit ut till en av Sveriges främsta modekedjor. Födda ur textilriket Borås har de hela tiden strävat efter att få alla kvinnor att le. Och förra året inledde de ett employer brandingsamarbete med Oddwork.

Helene Kry, HR- och rekryteringsansvarig på Gina Tricot, har sedan 2007 varit högst delaktig i företagets tillväxtresa, som resulterat i att klädkedjan utöver e-handel i 30 europeiska länder (utöver Sverige) idag har 185 fysiska butiker utspridda runt om i Norden och Tyskland.

– Gina är ett fantastiskt bolag, och en stor anledning till det är att vi alltid lagt stor fokus på vår företagskultur, säger Helene. Den stora prövningen för oss ligger i att bevara och utveckla vår kultur i takt med att företaget fortsätter expandera.

Av den anledningen började Helene se sig omkring efter en samarbetspartner inom employer branding. I samband med detta fick hon upp ögonen för Oddwork.

– Jag letade efter en partner som kunde hjälpa oss att kommunicera ut den stoltheten vi känner för företaget. När jag träffade Oddwork kände jag direkt att de var helt rätt för jobbet. De förstod sig på oss som bolag och hade helt rätt idéer kring hur vi skulle arbeta med vårt employer brand.

Efter inledande workshops utvecklade vi på Oddwork en skräddarsydd kommunikationsplan som bland annat bestod av en serie kampanjer i Gina Tricots sociala medier. Fokus låg på att kommunicera ut Gina Tricots grundvärderingar och kultur, samt att lyfta fram företagets medarbetare.

– Vi har fått superfin respons på våra sociala mediekampanjer, samtidigt som den löpande kontakten med Oddwork har fungerat utmärkt.

Exempelkampanj för Gina Tricot där butikschef Emelie lyfts fram. Tillsammans med strukturerad målgruppsoptimering i sociala medier nådde kampanjen 207 299 unika personer inom Gina Tricots målgrupper med 15 039 interaktioner som följd, varav 56 uppmuntrande kommentarer och rekommendationer om Gina Tricot, deras kultur och att söka sig dit. 

Employer brandingsamarbetet har även resulterat i att ansökningarna till Gina Tricot har ökat

– Jag har märkt av ett helt annat tryck, och då pratar jag inte bara om kvantitet. I takt med att vi kommunicerat ut vår interna kultur, vilka vi är och vad vi står för, så har även kvaliteten på de sökande ökat. Idag har vi fler kandidater som ligger i linje med våra värderingar och vad vi söker av våra anställda, säger Helene och fortsätter:

– När flera av våra sökande kandidater dessutom säger att de hört eller läst om oss på sociala medier känns det som ytterligare bevis för att vi gjort helt rätt som fokuserat på att utveckla kommunikationen av vårt employer brand.

Även Camilla Peterson, copywriter på Gina Tricot, har upplevt samarbetet som värdefullt.

– Employer branding är en sådan sak som vi diskuterat länge men aldrig riktigt hittat tid till att jobba strukturerat med. Att få arbeta tillsammans med Oddwork har varit väldigt inspirerande!

Efter bästa förmåga,

Charles Sinclair
CEO & Head of Employer Branding
Oddwork

 

odd Insights : Employer Branding

Employer Branding

Partnercase: Wint och Oddwork

Läs mer

Employer Branding

SEB:s Greenhouse väljer Oddwork som nationell employer brandingpartner

Läs mer

Employer Branding

Partnercase: Tuve Bygg och Oddwork

Läs mer